Zapis udostępniony za zgodą Coachee.
Coach: Czy takie sytuacje zdarzają się częściej?
Klient: w moim życiu zdarzają się przede wszystkim jeśli chodzi o szkołę?
Coach: co się dzieje, że tak się zdarza?
Klient: sama nie wiem. Po prostu coś mi z głowy wypada czy mogę odłożyć na później, a później tylko się złoszczę na siebie i staram się to odbudować
Coach: czy tak jest zawsze, że zapominasz?
Klient: nie zawsze, ale często
Coach: a skąd wiesz że tak się zdarzy? kiedy o czymś zapominasz co dokładnie się dzieje?
Klient: złoszczę się na siebie, że zawaliłam i szukam rozwiązania jak naprawić to co miałam akurat zaplanowane
[Wypowiedzi określające problem Klienta, omówienie różnic pomiędzy sytuacjami, kiedy zapamiętanie jest skuteczne (A), a kiedy nie odnosi rezultatu (B)]
Sytuacja A
Klient: Pierwsza sytuacja dotyczy przede wszystkim spotkań ze znajomymi, czegoś co nie potrzebuje wcześniejszego przygotowania. Czuję, że coś jest dla mnie ważne, to takie uczucie w środku we mnie. Gdy chcę się spotkać z przyjaciółką, to po prostu czuję radość i to pozwala mi pamiętać.
Coach: jakie obrazy tworzysz i budujesz zapamiętując skutecznie. Skąd wiesz, że pamiętasz o tych sytuacjach?
Klient: wyobrażam sobie nasze spotkanie, miejsce, co poczuję jak ją zobaczę. To pozwala jakby żyć tym spotkaniem.
Coach: A kiedy wyobrażasz sobie to, co się dzieje?
Klient: wiem, że nigdy nie zapomniałam o tym, spotkaniu z przyjaciółką, dlatego wiem, że jest mi to łatwiej zapamiętać. Na początku wyobrażam sobie gdy wpadam na pomysł spotkania a później przypominam sobie o czymś miłym i to jest właśnie miły obraz, który przychodzi mi do głowy tak, chyba masz rację, że w tej sytuacji nie nawalam, chyba że wydarzy się coś innego ważniejszego
Coach: Co się dzieje, kiedy wpadasz na pomysł i myślisz o czymś miłym?
Klient: czuję euforię, radość jestem szczęśliwa i chcę to od razu zrealizować. hmm, myślę iż się rozmarzam i jestem zniecierpliwiona, nie mogę się doczekać realizacji
Coach: obraz wywołuje uczucia?
Klient: tak, wywołuje i to czasem naprawdę intensywne tak, że mam np. ochotę się śmiać czy skakać z radości
Sytuacja B
Klient: Gdy mam egzamin to raczej zdenerwowanie i przygotowywanie się do egzaminu pozwala mi zapamiętać.
Coach: Co się dzieje, kiedy zapamiętujesz coś związanego z nauką? Jeśli też widzisz obrazy, jakie one są?
Coach: PODSUMOWUJĄC: obraz => uczuć => myśli => działanie => efekt? co się dzieje kiedy to czytasz?
Klient: myślę o tym, że zawale bo zapomnę myślę o efekcie
Coach: co się dzieje teraz, kiedy to czytasz?
Klient: czuję, że chcę zobaczyć jak to działa przeżyć, czuję zainteresowanie
Coach: uważasz, jak reaguje mózg, kiedy słyszy że "nic nie szkodzi, masz kolejną szansę"? Jest tak samo zmotywowany, jak w sytuacji dotyczącej 1 - koleżanek itp.? działa na takich samych obrotach? czy nieświadomie torpeduje Twoje wysiłki, motywację?
Klient: no właśnie chciałam to dopisać :)
Coach: jak się z tym czujesz?
Klient: moja energia spada gdy sobie mówię, że mogę spróbować jeszcze raz. Gdy mówię, że mogę spróbować jeszcze raz to czuję rezygnację i wiem że nie muszę się już tak starać
Coach: Jesteś perfekcjonistką? co się dzieje, w Tobie jako perfekcjonistce, kiedy o czymś zapominasz?
Klient: jestem zła ale zaraz stawiam się do pionu i szybko naprawiam błąd. Staram się zapamiętać tą naukę i nie robić tak drugi raz.
Coach: co jeszcze się dzieje, kiedy nawalasz, kiedy jesteś zła i stawiasz się do pionu i szybko naprawić błąd?
Klient: staram się zrobić coś więcej niż tylko naprawić błąd
Coach: napisałaś "nie robić tego drugi raz"?
Klient: tak w pracy tak właśnie robię, staram się zapamiętać i nie robić drugi raz
cz. 3
Coach: Napisałaś wcześniej: "staram się zrobić coś więcej" "staram się nie zapomnieć". „nic się nie stanie jak zapomnisz”. Co się dzieje, jak to czytasz?
Klient: smutek, że samo staranie nie wystarcza
Coach: I jak reaguje mózg? Jak biedny ma zareagować?
Klient: że muszę zrobić coś więcej
Coach: musisz, czy chcesz?
Klient: chcę by się więcej nie powtarzały sytuacje, które sprawiają, że jestem smutna
Coach: co możesz zrobić w tej sytuacji? co chcesz zrobić w tej sytuacji? chcąc poprawić zapamiętywanie? I by czuć się radośnie?
Klient: nie tylko próbować, ale przede wszystkim działać
Coach: jak działać? masz teraz przed sobą jakieś ważne zadanie, do którego podchodzisz wg 2 schematu (jak do nauki)? Pomyśl o nauce, albo pracy domowej. Coś ze starego schematu (B). Przywołaj przed sobą obraz tej sytuacji :) Co się dzieje?
Klient: zdenerwowanie, niepewność.
Coach: a obraz taki jak dotąd?
Klient: nie
Coach: co się dzieje? czego doświadczasz? co się zmieniło?
Klient: teraz jestem w tym miejscu obecna i odczuwam strach tak jak by się to działo
Coach: czego się boisz? co się dzieje, kiedy odczuwasz strach?
Klient: boję się konsekwencji jakie mnie czekają za moje niedbalstwo, ale czuję, że mogę to zrobić realnie, czuję że ten strach nie jest taki groźny
Coach: jak wygląda motywacja, energia? radość? nastawienie do zadania? wyobraź sobie sytuację, o której
Klient: jak już się znajduję w tej sytuacji tak naprawdę ja (w tym obrazie, który widzę) to czuję, że jestem wstanie to zrealizować
Coach: i jak motywacja, energia, radość?
Klient: motywacja wzrosła, poczułam energię do tego by to zrealizować
Coach: teraz zastąp słowa: "spróbuję", "nie powtórzę tego błędu" oraz "mogę to poprawić nic się nie stanie" innymi słowami. np. "zrobię to", "jest to dla mnie ważne, by zapamiętać", "to była lekcja, z jakiej wyciągam wnioski", "to dla mnie ważne, czekam z niecierpliwością". Napisz co wymyśliłaś, jak zastąpiłaś te 3 twierdzenia.
Klient: zrobię to, nie ma na co czekać. Jest to dla mnie ważne by postawić krok dalej. Przezwyciężyć swoje obawy czuję, że chcę już teraz załatwić tę sprawę i stawić czoło swojej niewiadomej.
Coach: jak się czujesz?
Klient: czułam , że chcę to szybko zrealizować. Czuję ulgę, radość
Coach:
Jaki wniosek? CO z tym zrobisz?
Klient: zmienić wyobrażenia, ćwiczyć te pozytywne w każdej sytuacji
Coach: kiedy to zastosujesz?
Klient: myślę, że jak najszybciej bo mam bardzo ważną sprawę do załatwienia, którą odwlekłam za daleko. W weekend?
Coach: Jak się czujesz po sesji? Coś nowego odkryłaś?
Klient: odkryłam i chcę to zastosować w mojej trudnej sytuacji.
/strong